سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرورش شتر مرغ

شرکت مهندسی آتی نگر مهر ** مقدمه ای بر جوجه کشی شترمرغ بخش سوم

ورود تخم به هچر :

پیش از ورود تخم به هچر ابتدا کلیه تخم ها به صورت انفرادی وزن شده، وزن های بدست آمده در دفتر جوجه کشی ثبت می گردد.

24-48 ساعت قبل از تفریخ، تخم ها به صورت افقی به دستگاه هچر منتقل می شوند، این زمانی است که 10% از جنین داخل تخم ها دارای تحرک لازم جهت خروج از تخم باشند، طی این مرحله کیسه زرده به داخل بدن جنین کشیده می شود و سیستم تنفسی ریوی به کار می افتد، در نتیجه جنین به کمک نوک زدن به اتاقک هوایی و سوراخ کردن آن می تواند از اکسیژن موجود در آن استفاده نماید. درجه حرارت دستگاه هچر5/0- 1 سانتی گرادکمتر و رطوبت آن کمی بالاتر از دستگاه ستر است. تخم ها در بخش هچر برخلاف ستر نباید بچرخند. موقعیت طبیعی جوجه ها در داخل تخم به این صورت است که سر جوجه در بین رانهایش بوده و نوک در سمت کیسه زرده قرار گرفته است، در روزهای آخر جوجه کشی جنین جهت جلوگیری از خفه شدن سر را بالای پنجه ها قرار داده و نوک خود را به درون کیسه هوایی می برد. پس از ورود نوک به درون کیسه هوایی جنین استراحت کوتاهی داشته که این استراحت می تواند از چند ساعت تا یک روز به طول بیانجامد. جوجه هایی که در وضعیت طبیعی قرار گرفته اند قادرند به تنهایی از تخم خارج شوند و نیازی به کمک آنها نیست، اما اگر جوجه ای در وضعیت غیر طبیعی مانند: قرار گرفتن سر در جهت خلاف کیسه هوایی، استقرارسر بین پاها، قرار نگرفتن سر زیر بال راست و متمایل شدن سر به سمت چپ، قرار گرفتن انگشتان بالای سر، قرار گرفتن نوک در بالای بال راست قرار گرفته باشد این جوجه برای تفریخ نیازمند کمک بوده و نهایتا جوجه ضعیفی خواهد بود که قادر به ایستادن برروی پا و خوردن غذا نیست.

زمان لازم جهت پاره شدن غشاء داخلی پوسته و کیسه هوایی توسط جنین در هنگام تفریخ حدود 12 تا 18 ساعت می باشد. اگر چنانچه سوراخ کردن و شکستن پوسته تخم توسط جنین بیش از 12 ساعت به طول بیانجامید می توان سوراخی کوچک در بالای کیسه هوایی ایجاد کرد تا هوا و اکسیژن کافی جهت تنفس جوجه ها در اختیارشان قرار بگیرد. زمان خروج از تخم نبایستی بیشتر از 5/1 روز به طول بیانجامد.

مراحل خروج طبیعی جوجه از تخم شامل: چرخش و قرار گرفتن در موقعیت هچ، پاره نمودن غشا داخلی، تنفس از هوای موجود در کیسه هوایی، سوراخ نمودن پوسته و خروج از تخم.

جوجه تا زمانی در بخش هچر باقی می ماند که خشک گردد، پیش از خروج جوجه از تخم ابتدا ناف را چک کرده تا ازبسته شدن آن اطمینان حاصل شود، سپس بند ناف را با بتادین، الکل، کلرام مفنیکل و یا محلول 7 درصد ید ضدعفونی کنید. پس از خشک شدن هر جوجه به صورت انفرادی وزن کشی می گردد. چنانچه مقداری از کیسه زرده در بیرون بدن جوجه باقی مانده باشد می توان آن را با ماساژ دادن به داخل شکم فرستاد، سپس ناف بخیه زده می شود. پس از اتمام هفته اول دوباره ناف را چک کنیدکه چرک نکرده باشد. اکثر تلفات هفته آخر جوجه کشی و غالب مرگ و میرهای مربوط به هفته اول پرورش مربوط به عفونت کیسه زرده است.

 

 

Reference:

 

- Berry, J. Hatching Ostrich Chicks. http://www.osuextra.com. Oklahoma cooperative Extension Service.

- Clauer, P.J. 2005. Incubating eggs. Poultry extension specialist, animal & poultry sciences department.

- Jeffrey, J., G. P. Martin and C. Roy. 1994. The Incubation of  ratite eggs. Texas A&M university system.

- Smith, T.W.2005. Care and incubation of  hatching eggs. http://www. The poultry site.com.

- Wilson, H.R.2003.  Incubation and hatching of  ratites. University of florida.

- WWW. ANM-ir.com

 

-اوحدی نیا، حسن، 1380. جوجه کشی بهداشتی و بیماریهای جوجه های جوان. انتشارات علم و قلم.

-پاکدل، بهمن، 1384. ناشر سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور.

-حمیدیه، هرمز،1384. انتشارات پرتو واقعه با همکاری نشر دانش نگار.

-فرودی، فرهاد و کامران زند، 1384.دامپروری عمومی. انتشارات پرتو واقعه.

-کیانی منش، حسین رضا، مرتضی رضا زاده، 1384. انتشارات راز قلم و شرکت مهندسی آتی نگر مهر.

-موسوی، مسعود وسید علی غفوری، 1378.مدیریت مزرعه شترمرغ. انتشارات پرتو واقعه.