سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرورش شتر مرغ

شرکت مهندسی آتی نگر مهر **مقدمه ای بر جوجه کشی شترمرغ**

ورود تخم به جوجه کشی:

اولین کار پس از ورود تخم ها به ساختمان جوجه کشی، تمیز و ضد عفونی کردن تخمها است. ورود تخم های کثیف به داخل جوجه کشی سبب افزایش مرگ و میر جنین و جوجه ها خواهد شد، همچنین به علت نفوذ میکروب به داخل پوسته قابلیت هچ پایین آمده و یا جوجه هایی با کیفیت پایین متولد خواهند شد. این قبیل مشکلات سبب افزایش ضایعات هفته اول پرورش خواهد گردید. جهت تمیز کردن و ضدعفونی تخم ها می توان گرد و غبار و آلودگیهای سطحی تخم را با یک برس نرم، تمیز کرد. تا حد امکان از شستن تخم ها با آب بپرهیزید، زیرا این عمل اغلب باعث ترکیدن تخم به علت آلودگی به مایکوپلاسما خواهد شد، چنانچه تخم خیلی کثیف باشد می توان آن را با آب گرمی که دمای آن F ?10بیشتر از دمای خود تخم است شست.

 روش های ضد عفونی تخم ها:

1.  استفاده از گاز اوزون

2.  مه پاشی ماده ضدعفونی کننده  مانند virkon-s

3.  دود دادن با پرمنگنات پتاسیم و فرمالین

4.  ترکیبات کلره

5.  ترکیبات چهارتایی آمونیوم

6.  الکل و اسید سیتریک

در هر صورت روشهای اصول بهداشتی در رابطه با تخم همیشه بحث برانگیز بوده است اما آنچه که مشخص است رابط? مستقیمی بین ترشح و ترکیدن تخم در ستر با شستشوی تخم وجود دارد.

پس از زدودن آلودگی از روی تخمها آنها را به اتاق دود انتقال داده که جهت دود دادن از پرمنگنات پتاسیم وفرمالین استفاده می شود (مقدار ماده مورد نیاز جهت ضد عفونی هر متر مکعب شامل 7 گرم پرمنگنات و 14سی سی فرمالین است). در هنگام دود دادن به دمای اتاق توجه کنید، حرارت این اتاق در بهترین حالتc? 27 و رطوبت نسبی آن 75% توصیه می گردد. اتاق دود می بایستی کوچک و مطابق با ظرفیت تخم ها ساخته شود و دارای مکنده ای قوی بوده تا به سرعت بتواند اتاق را از گاز خالی نماید.برای دود دادن تخم ها از ظروف فلزی و یا سوفالی استفاده می گردد، از به کار گیری ظروف پلاستیکی پرهیز کنید چراکه در اثر حرارت ایجاد شده آب خواهند شد. جهت مخلوط کردن مواد توجه کنید که فرمالین بر روی پرمنگنا ت باید ریخته شود.زمان دود دادن تخمها  حدود20 دقیقه بوده و برای این کار بهتر است از پریزهای تایمری استفاده گردد تا هیچگاه خطایی در رابطه با روشن کردن هواکشها رخ ندهد.

طول مدت ذخیره کردن تخم در انبار 10-2 روز در دمای  c?20-16 و رطوبت نسبی75-70 % می باشد. حفظ درجه حرارت محیطی کمتر از c?3/18 به ما اجازه می دهد که مدت زمان انبار تخم ها قبل از انکوباسیون را افزایش دهیم، همچنین نگهداری تخم ها در دمای بالای c?5/20 موجب کوتاه شدن مدت زمان ذخیره سازی تخم در انبار، افزایش متابولیسم و از دست دادن بیش از حد آب تخم می گردد.  مدت زمان ذخیره سازی تخم ها و کیفیت سفیده با هم ارتباط دارند، به گونه ای که در اوایل دوره تخمگذاری که کیفیت آلبومین بالا است می توان طول مدت نگهداری تخم را افزایش داد و هر چه از دوره تخمگذاری می گذرد  به علت کاهش کیفیت آلبومین مدت زمان نگهداری تخم شترمرغ در اتاق نگهداری کاهش می یابد. به هر صورت تخم بایستی حداقل یک روز دراتاق نگهداری بماند، علت این امر انجام عمل کندلینگ دراین اتاق جهت تشخیص کیسه هوایی تخم و کاهش غلظت سفیده است. در طول مدت نگهداری، تخم ها یک تا دو بار در روز با زاویه 45 درجه از حالت عمودی چرخانیده می شوند تا به حرکت زرده به طرف اتاقک هوایی کمک نماید.

به محض اینکه اتاقک هوایی تخم شترمرغ بر اثر کندل کردن آن مشخص گردید تخمها را بایستی طوری قرار داد که اطاقک هوایی در سمت بالا قرار گرفته و تخم با سطح افق زاویه 45 درجه را تشکیل دهد. چنانچه تشخیص کیسه هوایی میسر نباشد چرخاندن تخمها بایستی به صورت افقی صورت بگیرد، در این حالت تخمها به صورت افقی خوابانده شده و هر بار 180 درجه می چرخند، به طوری که هر بار یک طرف تخم در زیر قرار می گیرد. چرخش یکبار در جهت عقربه های ساعت و در نوبت بعدی در خلاف جهت عقربه های ساعت خواهد بود.

چرخاندن تخمها باید تا حد امکان با ملایمت صورت بگیرد زیرا تخمها نسبت به لرزیدن و تکان خوردن بسیار حساس بوده که این حساسیت در مراحل ابتدایی انکوباسیون بیشتر است، در ضمن داشتن یک دستگاه شمارنده برای ثبت تعداد دفعات چرخش و بازدید روزانه نیز مفید می باشد.

1 روز قبل از خروج تخمها از اتاق سرد و ورود آنها به دستگاه ستر دمای اتاق را به مرور افزایش داده تا در هنگام ورود تخمها به دستگاه ستر هیچ یک از آنها عرق نکنند، در ضمن در این روز بر روی تخمها برچسب زده می شود که حاوی اطلاعاتی نظیر شمار? تخم، تاریخ ورود تخم به ستر و... خواهد بود، بهتر است درج اطلاعات تخم در داخل دفاتر جوجه کشی در همین روز صورت گیرد که شامل اطلاعاتی نظیر جدول زیر خواهد بود.

12 ساعت پیش از انتقال تخم ها به ستر مجددا به آنها دود داده می شود. به خاطر داشته باشید که بلافاصله بعد از دود دادن نمی توان تخم ها را به دستگاه جوجه کشی منتقل کرد زیرا این کار باعث آسیب دیدن نطفه خواهد شد.